Analýza realitního trhu v České republice

12.7.2023

Přinášíme vám analýzu realitního trhu z dílny projektu Realiťák roku, pro který dodává CeMap - cenové mapy ověřená exkluzivní data. Tentokrát se ohlédneme za prvními čtyřmi měsíci roku 2023.

Graf č. 1: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - duben 2023 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz


Graf č.2: Výdoj trhu s byty - leden 2020 - duben 2023 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.3: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - duben 2023 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.4: Vývoj poptávky po bytech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.5: Vývoj poptávky po bytech v posledních 30 dnech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.6: Vývoj hledanosti bytů v ČR dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.7: Vývoj poptávky po domech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.8: Vývoj hledanostu domů v ČR dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.9: Vývoj nabídky - leden 2016 - duben 2023 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č.10: Počet bytů v pronájmu v roce 2022 dle krajů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Graf č. 11: Počet bytů k pronájmu v roce 2023 (leden - duben) dle krajů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Dobrý den, dámy a pánové, vítejte u našeho dalšího dílu aktuální situace na trhu. Tentokrát máme začátek května. To znamená budeme se bavit, jak by dopadly první čtyři měsíce. Mám tu dva milé hosty. Zdeňka Samka z M&M reality. Dobrý den.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
A Ondru Jaroše z JAROŠ&partners. Ahoj Ondro.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Dobrý den, ahoj.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Měli jsme tady být tři, nebo ještě tady měl být kolega Michal Pitucha. Bohužel dneska ráno mu zrušili spoj z Třince. Je to asi odplata za to, že čtyři tituly hokejové v řadě se neopouští a do Prahy se možná už nedostane. Takže Michala zdravíme. Možná se sem dostane někdy příště, když ho, když ho pustí naši železničáři sem. Pánové, je začátek května. My jsme měli včera nějakou roadshow v Brně, kde jsme mluvili s asi se 75 makléři v rámci projektu jak Realiťák roku, tak Reality iDNES. A vypadá to, že situace na trhu se malinko zlepšila, že jsou daleko všichni více optimističtější, než byli třeba na konci roku nebo možná ještě v lednu tohohle roku. Co k tou můžete říct pro začátek?

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Mám začít?

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Klidně.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Vnímám to stejně, jak říkáš. A myslím si, že ta obava byla velká, protože nikdo nečekal nebo netušil, co přijde potom novém roce. U nás, když budu mluvit za nás jako za kancelář, tak ten leden byl ještě slabší, ale ten únor už se začal lámat. Už začaly být nějakým způsobem poptávky. To, co bylo potřeba změnit u makléřů, nějaký myšlení a víc pracovat s majitelem, s cenou. Protože to, na co byli zvyklí, že co se nabralo, prodalo, prostě nebylo a není už to tak jako ani, myslím, že teď jako v dohledný době nebude. A ve chvíli, kdy se prostě nastaví dobrá cena, tak prostě ty kupci jsou. Zjišťujeme, že ta poptávka je. A ty lidi si podle mě i zvykli na ty úrokový sazby, který teď nějakým způsobem jsou, že trvale jim to chvilku, než jako jim došlo, že to asi teď nějakou dobu jiný nebude.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Já to vnímám tady za Prahu a střední Čechy, kde mám pobočky vlastně dost podobně a stejně. My tím, že vlastně jakoby všechny data jsou v aplikaci měřitelný, tak už v lednu jsem byl překvapenej, že vlastně poptávky v lednu byly stejně vysoký jako rok předtím, což ještě bylo před válkou. Byl to ještě ten hype, který prostě jako dobíhal. A vlastně to od tý doby pořád jakoby roste. A i vlastně za první čtyři měsíce je tam rozdíl za celou republiku jako minimálně prostě v řádu třeba ze 70 tisíc na 65. Ale předtím to byl ten ultra hyp potom, kdy ten trh byl úplně nejvýš, co mohl být. A teď vlastně ty poptávky máme úplně stejný. Lidi si zvykli na to, že úroková sazba je, jaká je. Zbavili se už těch předschválených. Ty už nakoupili a ty co, jak říkal kolega, chápou, že cena není to, co bejvávala prostě, jako když to bylo úplně na vrcholu a začnou to prodávat za nějakou rozumnou, která je podle dat, za kolik se věci opravdu prodaly a ne za kolik, to tam vedle soused zkouší prodávat. Tak tam to poptávky normálně chodí a ty obchody teď rostou.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
My podle ověřených dat, které máme z projektu Realiťák roku ve spolupráci s tématem cenové mapy a reality iDNES vidíme, že už v některých okresech České republiky se cena vlastně jakoby lehce zhoupla. To znamená dosáhlé nějakého svého minima a začala už lehce, lehce růst. Což je pro ne překvapení, protože jsme se o tom tady bavili s kolegy minulý měsíc. Že očekáváme, že se to musí stát, protože v některých oblastech už investoři se vraceli na trh a začali, začali ty nemovitosti kupovat. Hlásili nám lidi z Ostravska, z Ústecka, částečně ze Sokolovska. Tam ta část, že vlastně začali skupovat investoři, investoři nemovitosti. To znamená, ten trend tam musel automaticky nastat. Není to v České republice celé. Samozřejmě ten pokles cen dál pokračuje. Za duben nebo období duben až leden je tam ještě furt pokles celkově o nějaký malý procenta. Tam už to není tak strašně, jak v některých okresech to tak jde. Čekáte, že ten trend se může zlomit víceméně v celé České republice? Možná Zdeněk první.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Já bych tedy vlastně k těm číslům vždycky jenom dodal ještě to, že prostě ten realitní obchod z těch čísel, který vidíme na prodaných nemovitostech, je o tři měsíce zpožděný, jo. My vlastně, jakoby to, co teď vidíme jakoby, že prošlo katastrem, tak bylo rezervovaný v lednu. Začala se propagace někdy jakoby na podzim. A to, to bylo prostě ještě kousek, jinak. Jo stejně jako, když to předtím rostlo, tak jsme prodávali za víc, než bylo na cenových mapách. Teď vlastně tam, kde to už doběhlo a máme prostě dneska nabranou nemovitost za dnes stanovenou tržní cenu, která prostě jakoby vychází, tak to dno si myslím, že jsme asi dosáhli. Pořád tam je část prodávajících, která žije v představách a nechce s tou cenou prostě nikam hybnout. Ty tam pak ty ostatní vidí ty ceny, že jsou prostě pořád jakoby dráž, nebo že se to nezlevňuje. Ale ta poptávka je veliká a ta nabídka je dvojnásobná. Když si jenom vezmu, že v Praze je 3000 malých bytů do dva kk, prostě jakoby v nabídce 4000 a takovýhle čísla. Vždycky záleží na tom, který den tam kdo.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
No jasně.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Tam jakoby na to kouká, protože se neinzeruje úplně pořád. Ale, když se udělá supermarketing v tý zakázce. To znamená, že se to prožene všema kanálama, který by měly bejt prostě pro tu zakázku dělaný. Je to zakázka zpracovaná pěkně. A osloví se i lidi, který by to mohlo zajímat, nejenom ty, který ty hledají, že prostě prochází ty realitní servery. Tak ta poptávka prostě roste a myslím si, že dno nějakým způsobem v Praze u cen, u nemovitostí, kde jsme se vrátili na tržní hodnotu, tak má šanci pomalinku začít růst. Ale uvidíme to v létě, až se vlastně jakoby na tom katastru objeví nemovitosti, který se budou rezervovat teď březen, duben.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Já, co jsem říkal, tak to bylo o nabídkových cenách, protože samozřejmě souhlasím s tím, že katastr je prostě zpožděný. Ty ceny tam nevidíte, vy vidíte, co si tam vkládáte. To už zase my nevidíme, nevidíme ty čísla my. Protože my žijeme v tom, za kolik peněz se ta nemovitost naposledy nabízela. Ne za kolik se nakonec prodala a nakonec za kolik se, nakonec se nabízela.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Za mě souhlasím s kolegou, plus samozřejmě ono záleží, ty jsi to i řekl u těch lokalit jak která. Třeba teď jako konkrétní příklad kousek od Děčína. Záleží v té lokalitě, jak to nastaví ten trh. To znamená, že my jsme tam měli na byty, kde bylo x majitelů, který pochopili tu cenu, kde je to dno a nastavila to většina. A vlastně se k tomu přidali i ty ostatní. Ve chvíli, kdy máme lokality, kde prostě to furt většina jako nepochopila nebo se tam s tím nepracuje, tak furt se to drží na nějaký hranici, kde my víme, že za to je to jakoby neprodejný. A ty majitelé přesně argumentujou, ale tady se to prodává, tady soused to inzeruje a tak dále za tyhle ceny a držej se toho. A nedají na nějakou tu naší radu, kde my víme, kde ta tržní cena jakoby je, jo. Ale souhlasím s tebou, že někde to dosáhlo jakoby dna. Za mě si nemyslím, že to poletí někam raketově, což některý majitelé jako mají tu tendenci, teď to dosáhlo DNA, četl jsem to tamhle někde na internetu a teď to zase poletí nahoru, tak já si počkám, až o ten milion vylítne. Nemáme nikdo věštící kouli. Ale za sebe, já možná si to za rok pustím a budu říkat, co jsem to říkal za blbosti, ale myslím si, že se to prostě nestane.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Tam možná stačí si to pustit za tři měsíce.

Ondřej JAROŠ (Jaroš∂ners)
Nebo za tři.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Ten trh je tak rychlý. Viděli jsme to v loňském roce, že to jsou věci, které absolutně nikdo nečekal. Ale ten, já ze zkušenosti, který můžu říct a lidí, který nám v rámci projektu, projektu píšou nebo s kterými spolupracujeme, tak vlastně říkají, že ta situace na tom trhu se dneska stabilizovala. Vrátili jsme se k normálu, co si budem povídat. Poslední dva roky nebyly normální, takže vrátili jsme se nějakým způsobem k normálu. Nabídky nemovitostí jsou víceméně konstantní teď už. Možná lehce začaly klesat. To znamená, nabídka jako celková možná začala lehce klesat, protože spoustu nemovitostí se přecenilo do tržních cen. To jste říkali, to jste říkali, to jste říkali i vy. Je to jasný. Ale co dělat s lidmi, kteří tu nabídku nechtějí přecenit, ocenit tržními cenami? To je ten příklad, jak si říkal Ondro ty, že je i celá lokalita, víceméně to následuje, je super. Ale, co když je to přesně ta druhá strana? Jako co s tím. Tam to musí stát, že jo, tam se nemůže nic dít.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Tam je to o tý práce toho makléře s tím majitelem a tomu to zásadně vysvětlit. Zjistit, v jaký tý situaci ten majitel je. Jestli potřebuje prodat, nebo nebude. My jsme se tady s kolegou před tím rozhovorem bavili, že pak je to i o tom, jestli mu říct dobře, tak to pronajměte, protože nás to stojí čas a peníze a my víme, že to za tuhle cenu prostě neprodáme. Buďto ten majitel pochopí. Buď si tam vezme toho odborníka, je to stejné, jako když já půdu do autobazaru, nevyznám se v tom. On mi řekne, prodá se to za tolik, tak já mu budu věřit. Když nepůjdu do Monte Carlo někam, kde mě jako od toho, jo, rozumím si. Takže je i dobrý si vybrat samozřejmě dobrou realitní kancelář. Ale ve chvíli, kdy ten majitel si stojí za svým, tak jako nedá se nic. Nejhorší je, když vám majitel řekne, mám tady hypotéku, chci si koupit auto, dětem dovolenou a já chci tohle to. A takhle si určí tržní cenu, jo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Jsou makléři, který to za tuhle tu cenu vůbec naberou dneska dodají?

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Spoustu.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Ještě pořád?

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Bohužel, ale jsou dvě vlastně jakoby cesty, který já jakoby vnímám jakoby za nás. Jsou majitelé, který prostě mají nějakou potřebu. To znamená ok, když sháněli před tím pozemek a chtěli stavět nebo barák nebo něco většího, tak prostě nic nebylo. Tak prostě čekali s prodejem svýho bytu, až teda něco najdou. Teď je situace taková, že oni našli, ale vlastně už nedokážeme prodat ten jejich byt za tu cenu, za kterou oni to měli spočítaný a vycházelo jim to před rokem, což prostě teď jakoby není. A to jsou lidi, který mají potřebu a jakoby celkově celej český trh řeší prodej nemovitosti na základě potřeb, jo. Těch investorů, který koupí za levno, prodají úplně na nejvyšším prostě jakoby topu, těch je v jednotkách. Ostatní to řeší sami, prostě vždycky jenom podle toho, kdy je potřeba prodat, jít do většího, jít do menšího. Takže pokud ten majitel je připravenej na to, že s tou cenou bude muset něco udělat a chce si to vyzkoušet. Tak se pořád dá jakoby u nás udělat nebo děláme to tak, že prostě to nabereme i za tu cenu, kterou to chce zkoušet. Už je mu jasně řečený, že, ale to není ta tržní cena. Já tomu říkám cena testovací, jo. Příklad chce šest, říkám, je to prostě prodejný za 5,2. Otestujeme to za těch vašich šest, ať víte, že nemáte prostě tam někde žádnýho, kdo zrovna v týhle lokalitě se mu narodila. Tady, má tady, bude, se mu tady narodí vnučka. Potřebuje sem přestěhovat tchýni nebo něco. Těch příběhů je hodně. Takže jakmile my vyzkoušíme celej ten marketing, udělají se facebookový kampaně, dá se to do rádia, do televize, udělá se všechno. A jsou pro něj ty data za měsíc, že prostě jsme oslovili takovouhle cílovou skupinu, nabídli jsme to, řeknu třeba pěti tisíců lidem, které koukají na tu kartu dvě minuty. Takže to jsou ty, který do toho opravdu koukají. Tak on z toho většinou pochopí, že teda jsme to vyzkoušeli, za tu cenu to nejde, a pak jdeme na tu tržní a holt se to prodá za dva, za tři měsíce. Prodávající, který prostě já nepotřebuju nic řešit, já to klidně budu prodávat tři roky, tak to pronajměte, snad vám to nezničej. Aspoň to něco jakoby vydělá a budeme to prodávat, až ten trh bude prostě zase v nějakým jiným růstu.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Můžu jenom k tomu, kolega tady řekl jednu jako důležitou věc, jo. Že my samozřejmě taky nabereme předražený nemovitosti. Ale to, co je tam zásadní, je říct tomu majiteli ten reál.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Jasně.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Abysme dobře, jdeme to zkusit, jsme Češi, máme takovou tu pohodu, chci to zkusit za co nejvíc. Ale pak s ním pracuju. Pak se děje, to máme dvě roviny, že to buď dají k realitce, která jim tohle to neřekne. A vlastně to naberou jenom, aby měli čárku a u toho majitele ztratí x měsíců a ten majitel vlastně neví, informovaný, bere na to, že mu to ten makléř řekne. A pak máme varianty dvě, který se nám stávají, že prostě majitel tlačenej někam z nějakýho důvodu životního. A sám si určí tu cenu, protože se pod podíval na sReality, chce si to prodávat sám, aby ušetřil provizi realitce. A za tři měsíce se diví, kdy teda se obrátí na tu realitku, že vlastně už za to nedostane to, co by mohl před těma třema měsícema. A vlastně, že už je v průseru, protože splátky a tak dále. Že to jsou jakoby dvě roviny. Ale ve chvíli, kdy tam ten makléř je, tak za mě je prostě důležitý říct. Ten reál a říct si časovou osu. Jestli máme na to čas to zkoušet, aby vy jste byl klidnej jako majitel, že jsme to zkusili. A já vám pak ukážu čísla, že pojďme teda na to, kde ta tržní cena je.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Takhle, on ten čas ale potom strašně rychle běží, protože primárně rezervační smlouva nebo z promluv a zprostředkování je šestiměsíční. To znamená, tam se strašně rychle přiblížíte tomu konci. Ty investovaný náklady se reálně nemusí dneska vracet.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Nejčastěji, když mi majitel říká, že na to nespěchá, tak se vždycky třeba teď je, co teď je květen. Tak řekne, když budou peníze na podzim, tak je to v pohodě. No, to ne, to já bych je potřeboval tak jako v létě. Říkám, no tak když teď budeme jako měsíc hledat kupce, když to jako bude nastavený za dobrou cenu, pak to budeme řešit teda kupní smlouvy, pak to bude řešit k tomu úvěr. Pak to bude na katastru, tak dřív jak za tři, za čtyři měsíce ty peníze jako nebudou. A to toho kupce jako musíme najít poměrně rychle jako do měsíce, jo. Takže zase je to o tom, o tý práci. Ta schůzka dneska není, no o tom si tam vyplnit, kolik to má metrů a udělat si tam fotku telefonem. Je to o tom opravdu, zjistit potřeby toho prodávajícího. A prostě mu opravdu poradit s tím procesem, namodelovat ten obchod. Aby on věděl, jaké jsou možnosti, co se všechno může stát. On si vybere svojí cestu. I když mu říkáme, že to není ta cesta, která by asi měla bejt jakoby správná. Tak si jí stejný vybere. Ale ví, že je to testovací cesta už. Ne, že na to spoléhá, že to takhle bude, protože zakázek nebo klientů, který za náma přišli, my jsme to teď tři měsíce inzerovali někde, nic se nestalo a teď už ty peníze fakt jako potřebujeme. Tak to je prostě jako častější a častější, no.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Možná se blíží léto, co si budeme povídat, protože je květen, možná venku dneska, když se podívám, tak je krásně. Bude teplo, letní měsíce jsou většinou trošku vlažnější na letním trhu. Čekáte to i letos? Já totiž ne třeba, jo za sebe.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Já teda musím říct jednu věc, já nevím, kde, já čerpám z našich dat a s kolegama, co spolupracujeme, tak vlastně my třeba my minulej rok, a když budu brát ten předcovidovej, kdy to byl extrém, jako ať byla zima, léto nebo -20 stupňů venku, bylo to úplně jedno. Tak jako my kolikrát vždycky jeden z těch měsíců v létě máme jako extrémní jo. Že vlastně podle mě se udělala, nevím jak to máte vy, ale taková bublina, že je léto a vlastně nikdo nejede na dva měsíce na dovolenou. Lidi jedou vždycky na tejden, na 14 dní, a pak tady jsou. A právě léto je krásný na prodej baráků a komerčních objektů, kde prostě ty lidi jedou, spojí si to s výletem. Takže my kupodivu, a já říkám to, kde si myslím, že to jakoby je, že makléři to mají v hlavě a vlastně tolik nefungujou. Možná můj pocit. Ale ve chvíli, kdy my jsme opravdu na to tlačili, já se snažím třeba na léto do firmy dávat nějaký odměny, soutěže, něco. Tak máme jako vždycky léto jako úspěšný. Takže já si myslím, moje odpověď, že určitě ochlazení jako si myslím, že nepřijde.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Já vlastně od roku 2009, co jsem v realitách, tak jsem vypozoroval, že jediný dva týdny v roce, kdy to nefunguje, je ten těsně před Vánocema.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Ano.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
S těma svátkama, zvlášť když vychází jakoby Vánoce na středy nebo něco takovýhle. A ten první tejden prázdnin kolem Cyrila a Metoděje.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Ano.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Jinak prostě, jak říkal kolega, všichni jsou na tý dovolený 14 dní. Nikdy tam není celej ten trh, jo. Prázdniny, protože mám pod sebou těch makléřů hodně, takže to s nima řeším vlastně furt, jo. Prázdniny mají jenom učitele a děti. Všichni ostatní normálně chodí do práce, normálně prodávají nemovitosti. Vy si taky udělejte 14 dní dovolenou, jeďte si odpočinout, ale prostě jinak se celý léto normálně funguje a pracuje. Jenom ten tejden kolem Cyrila a zvlášť zase vychází v tejdnu. Tak tam prostě je to takový, že se blbě člověk někomu dovolá. Tam je většina pryč, jo. Ale jinak to funguje furt stejně.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Možná ještě k těm pohybům na tom trhu. Čekali jste to, že ten návrat k normálu nebo k dnešní situaci bude ve finále tak rychlý, že toho dna, možná jestli jsme ho dosáhli, já věřím, že ano. Dosáhneme tak rychle?

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Já ne a trošičku mě to děsí. My jsem se teď o tom bavili s kolegama. A já jsem čekal, že to bude prostě třeba v létě, po létě. Upřímně můj jako názor, že jsem si myslel, že opravdu to jaro a do toho léta to bude takový jako, my jsme zažili ten prosinec, leden jako fakt slabší. A já jenom doufám, že to jako jedeme už nahoru, že už nepřijde další jako nějaká vlna. To, co máme jako informace z České národní banky a jsou veřejný, že to není nic jako zákulisního, že by se prostě neměly úrokový sazby nijak rapidně jít nahoru ani dolů. Budeme se držet někde.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Včera byla poslední sezení, tam to nechali.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
A tam to nechali jasně. Takže to je to, co nám ukazuje, že lidi si zvykli na tu úrokovou sazbu. Nebudou čekat, že bude nějaká velká změna, že by teď řekli ano, na podzim to snížíme, tak všichni budou čekat, tím se zase trh zastaví, to nenastalo. Takže já si myslím, že to teď jako pojede a budeme doufat, že v tom roce 23, v průběhu prostě ty úrokový sazby spadnou. A už nebudeme mít 1,9 a.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
K tomu se asi nedostaneme.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
A ani to nebylo zdravý, si myslím. Ale mohlo by to ten trh zase jakoby rozhýbat.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Já si myslím, že celkově ten svět a ta ekonomika se vlastně i během covidu a tak jakoby hodně naučila. A naučili se i z té krize 2009. Já jsem začínal 2009 v realitách, takže jsem jel takový ten první jakoby ten. Nejlepší doba na to začít dělat reality.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
To jsme dva.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Protože všichni prodávající potřebujou realiťáka, jo. Teď poslední dva roky nás nikdo nepotřeboval, že jsme byli schopný pomoct aukcí. Udělat jim za to víc peněz, prostě vytvořit prostě soutěž. Ale jinak těch 10 let předtím prostě prodávající neměl na každém prostě 5 kupujících, s kterýma si mohli jakoby nějakým způsobem hrát, takže vyhledával tu pomoc realitní kanceláře. Takže i teď vlastně, teď je to dobře pro ty realitky, pro všechny, protože prodávající, i když jsme Češi a všechno si musím udělat sami, jo. Sám si vymaluju, sám si přestěhuju, sám si vytrhnu zub, sám si prodám byt. Takže ok, už jsem zažil hodně věcí, který se v tom mohly jakoby pokazit. Ale ten svět se poučil a naučil se na to rychlejc jakoby reagovat. Peníze jsou prostě jako vytištěný, jsou. Byla to jenom o tom splasknutí, že to byl takovej sešup, že během toho od léta do zimy to bylo prostě 20 % na některých nemovitostech. To si myslím, že je vlastně jako stejně jak s akciema bitcoinem. Všechno co, když to začne padat, tak to spadne najednou, pak to chvíli prostě jede to dno. A pak se záleží, kdy se to začne zvedat. Já si myslím, že ke konci roku už to bude jako úplně dobrý.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
My, když jsme tady odhadovali s vašimi kolegy prognózu někdy v listopadu, tak jsme se shodovali na tom, že bysme byli velmi rádi, kdybysme se dostali do nějakého dna a vrátili se to pomalinku na někdy v q dva. To jsme byli velmi optimističtí. K tomu stejnému jsme se vrátili potom my v lednu. Kde jsme pořád říkali, bude to q dva, kdyby se to mohlo nějakým způsobem otočit. Ale i v tý době jsme byli relativně velmi optimističtí, protože to vlastně nikdo ještě neviděl dopředu, že jo. Ten trh se strašně rychle mění. Vidí to sami, přesně jak Zdeněk říkal, prostě nahoru, dolů. Když si vezmeme, tak jsme na cenách možná roku 2020. Tam jsme se vrátili nazpátek. Přeskočili jsme víceméně dva roky, kde ty roky byly abnormální. Kam vy vidíte, že se to může v krátké době pohnout? Stabilizujeme se a potom postupně nárůst. Určitě to nebude strmý. Na tom se asi určitě shodneme, že strmý nárůst v nejbližší době nenastane, ale postupný ano. A co a jaký můžou být motivy pro to, aby to bylo, aby tohle nastalo vůbec?

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Tak já si myslím, žez tím, že ty banky už začínají řešit, jestli je to DT IDS, který se bude nějak jakoby posouvat, měnit. A ví se, že nejvíc si lidi půjčujou hypotéku prostě po 40 a ne do 36, protože pozdějc se ženěj, později mají děti, později kupujou jakoby svojí nemovitost, než to bejvávalo dřív. Tak ten finanční trh těm lidem půjde naproti, aby si to mohli koupit. Já si osobně myslím, a když se bavím s některýma kupujícíma, tak vlastně oni mi říkají, hele já jsem teď v pohodě, si vzít jako hypotéku za 6 %. Protože já teď kupuju oproti tomu, co bylo čtyři plus jedničku na Proseku místo 10 za 7,5. Takže to je prostě ve výprodeji. A ono za pět let to bude zase jakoby někde jinde, jo. A když já zase koukám na nemovitosti vždycky v tom dlouhodobém horizontu. Pro mě jako 10 let je to, na čem se jakoby budu podívat. To zase to všechno bude dražší. Když se podíváme na Román pro muže. Tak tam říká ten týpek v té posteli, což je garsonka na Žižkově za 800 a je to, co 15, 20 let starý film. My se zbláznili, garsonka na Žižkově za 800, co bysme dneska za to dali.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Dobrá investice.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Je to dobrá investice. Ale tak, jak roste cena všeho. Vždyť si vezmeme, když prostě poprvý zdražili máslo na 60, tak byly bitky v obchodech. A teď to normálně prostě lidi jakoby akceptovali, protože tak to prostě doroste. Ty ceny teď rok, si myslím, ještě některý budou muset najít. Ty předražený, budou muset ještě prostě jakoby zlevnit, jinak to neprodají, nebo to budou muset pronajmout. Tím se vyčistí ten trh od těch jakoby zakázek, který pořád nedávají jakoby teď nějaký smysl proto, aby to někdo jakoby kupoval. Může si to dovolit pouze nemovitost, která jedinečná v tý lokalitě, jo. Je to jedinej takto pěknej barák s takhle velkým pozemkem na kraji obce v celý tý lokalitě. Tak ten si může dovolit, ale když prostě dneska někdo chce prodat jedna kkáčko v Praze, tak je jich tam prostě tisíc.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Já si myslím, že to určitě nepůjde tak, jak jsi říkal ty někam strmě. A to, co bylo za ty ceny, byly nezdravý za mě. Nevíme, jestli se to tam někdy vrátí. Já vlastně i doufám, že ne. Protože, aby bylo prostě dva kkáčko v panelákovém bytu na Kladně za 4 miliony, je prostě jako úplnej nesmysl. A takových jsme tam prodali jako během měsíce třeba sedm, jo. A vlastně se ještě ty lidi přehazovali, jo. Když se budeme bavit o tom roku zpátky, jo. Takže já si myslím, že můj názor je, že ještě teď furt nejsme na těch cenách, na kterých by to mělo bejt. Ale zase oproti, když si vezmeme Evropu, tak jsme jako velice dostupný. A ve chvíli, kdyby to, já si myslím, že to ještě lehce bude klesat, a pak si to nějakým způsobem stabilizuje. Ukáže ten trh a může to jít jako nahoru, lehce dolů. Ale myslím si, že v horizontu několika let to nebude zase nějaký velk boom to, co bylo tady teď jakoby nahoru.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
A možná dneska na poslední, poslední, poslední téma, poslední jako okruh takový. Máme zprávy nebo o tom, co se bavíme s kolegy, tak říkají, že se na ně obrací čím dál tím víc lidí, kteří chtěli prodat nemovitost sami a ve finále to nebyli schopni. Sledujete to taky tak?

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Určitě myslíš teď v týhle tý době, která teď nastala?

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
V době, která nastala, předtím to nemělo smysl.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Jednoznačně kolega, kolega to tady dneska už vlastně zmínil. Vlastně oni nás nepotřebovali v době toho covidu, protože prostě my jsme třeba kolikrát i byli domluvený s majitelem, který chtěl realitku, ale mezitím to řekl tamhle někde v práci něco a ty lidi byli jak supi prostě. Takže naopak volali, nezlobte se, já jsem si to prodal sám, jo. Takže dneska nastává ta situace, že prostě lidi nevědí, co s tím, nevědí si s tím rady. Už nestačí to nafotit na telefon, už nestačí to dát jenom na nějaký realitní server. Už tomu potřebuju dát trošičku zase to, co bylo předtím. Kde ta práce toho makléře přichází prostě jako ve správný okamžik. A ten majitel zjišťuje, že sám prostě to není úplně tak jednoduchý to udělat. A obrací se na ty radní kanceláře. Vidím tam jednoznačně větší, jako neřeknu čísla, ale určitě jo.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Já tady určitě souhlasím, protože ty dva roky se vlastně nedají jakoby počítat. To prostě bylo úplně jako abnormálně jinde. A ono i vlastně ten realitní byznys, já si pamatuju, když jsem jel na semináři školil před pěti rokama, že máme nějaký virtuální prohlídky. A bylo to prostě jako haló, boom, že prostě jako by se to mohlo začít používat, jo. Dneska to je prostě standard. Zakázka vyfocená profi fotografem je vlastně jakoby to, co by mělo bejt. Facebooková kampaň a prostě další jakoby marketing, kterej nevede jenom, že nečekáme jenom na ty, co zrovna sedí na těch, na tom iDNESu, na tom serveru. Ale snažíme se oslovit ty klienty všechny. To ten prodávající dneska nemá. Předtím to stačilo vyfotit aspoň trošku hezky a uklizený a dát to na nějakej server a za prostě pár peněz. Dneska to prostě pro většinou pro ten prodej nestačí, nebo to přiláká jako jednoho kupce, kterej pak chce slevu, protože vidí, že tam je sám, že prostě jako není žádnej tlak, že prostě, jestli tam může říct, tady to je prasklý jako vždycky. Ale, když se udělá jakoby správný marketing, zakázky a dobře se nastaví ta cena, tak prostě jsou normálně, pořád máme prohlídkový dny. Teď jsme měli zase zakázku, kde prostě po exportu přišlo 34 poptávek a byla to správně stanovená reálná tržní cena, ne žádný jakoby něco, co by bylo špatně. Prostě ty lidi na tom trhu jsou. Jenom se musí všichni převést na jedno místo, a pak může vzniknout i jakoby nějaký nárůst, o kterém jsme se bavili, ale to je spíš individuálně na těch zakázkách, který jsou správně odmarketovaný, správně nastavená cena, správně pracuje makléř. Tak tam pak i ta cena jakoby roste, pokud si to někdo bude prodávat sám, samozřejmě může. To, nikoho jako do toho nedotlačíme každýho věc. Ale já věřím tomu, že prostě, když má správnýho makléře a správnou realitní kancelář, tak ten prodej je prostě úspěšnější.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Já ještě, jestli k tomu můžu, já se jako těším a věřím, že ta doba přijde. Jako je to prostě v jiných zemích jako v Belgii a tak dále. Kdy prostě ten náš majitel tady v Česku pochopí, že prostě nebo jinak nebude vůbec přemýšlet nad tím, že by si to udělal sám. Jako tady zase kolega říkal, sám si vytrhnu zub, sám si to opravím. Je to takovej proces, jako nám se děje a za rok je to x jednotek. Vy budete mít možná ještě větší, že jste jako mnohem větší než my. Kdy nám zavolá majitel, který volá už s průserem.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
No jasně.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Už zastavili mi to na katastru, nemůžu z nich dostat peníze a ty další věci. A teď jako mu řeknu a kolikrát i lidi, který znáš. A proč si je nezavolal dřív, co já teď s tím mám jako dělat, jo, že těm lidem konečně dojde, že vlastně ty jejich ušetřený peníze jako jsou vlastně dobře zainvestovaný, že se to i líp kolikrát prodá, což jako oni, to není možný, a pak to jako pochopěj. A vlastně jdou do obrovskýho rizika. Ty lidi prodávají to nejcennější, co v životě mají a chovají se k tomu jak ke kusu rohlíku, jo. Dají si to sami na Bez realitky, nebo prostě se k tomu chovají, takže jako tohle to myšlení přesně, když člověk pak mluví s těma lidma třeba v tý Americe nebo v tý Belgii, tak tam je to jako krásný poslouchat. To je ten člověk to samý na poptávku. Tam neexistuje, že by člověk šel kupovat nemovitost sám. Má vedle sebe makléře, protože nechce riskovat, protože ten mu řekne, zná tu lokalitu. Ty lidi, tohle to tady ještě se nenaučili někteří, já věřím, že jo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Lidi primárně hledí na to, že si spočítají tu provizi.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
To je ale.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
To je to šílené, co tady standardně je, co si budou povídat. Když si potom to dají vedle sebe, tak si řeknou ježíšmarja, tohleto, takových peněz mu budu dávat.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Naprosto to tak je.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Když mu potom člověk ukáže, co vlastně za ty peníze udělá, tak na konci toho jako pro toho makléře zase tolik nezbyde nebo pro letní kancelář, je to úplně jedno, jak si to dělí.

Ondřej JAROŠ (Jaroš∂ners)
Jo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Protože ty náklady jsou s tím obrovské. Vidíme to v rámci projektu Realiťák roku, ve finále tohle to sledujeme velmi důkladně. A občas si říkám, proč makléři si říkají až tak málo, protože jim to nemůže ve finále nic být, když jim zůstane, tak to někde šiděj.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Je to tak.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Naprosto souhlasím.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Bohužel jsem jakoby zavnímal a to, co jsem říkal taky, když jsme se tady bavili kousek jakoby před tímhle rozhovorem, že spousta makléřů už neinvestuje do těch zakázek na začátku tolik, co se investovalo, když byl blahobyt, když se každá zakázka prodala jakoby za měsíc, jo. Že už nejsou prostě na všem profi fotky, že to holt, když tam je nějaká cena, za kterou makléř úplně nesouhlasí, tak proč by do toho investoval? Neproběhne tam žádný jakoby facebookový kampaně. Tím nemyslím příspěvek na své zdi, že prodávám byt, který má tři lajky od svých kamarádů, ale jakoby placená prostě propagace tý zakázky. Takže tady ty věci hrozně ovlivňujou to, kam se ten obchod může dostat, těch prodávajících, který jak říkal kolega, přijdou fakt jako už ve fázi, kdy jim vlastně skoro nejde pomoct, tak přibejvá. Protože zase oni na to přijdou až za rok, až ten trh bude zase úplně někde jinde, jo. Teď vlastně dobíhá to, co byl prostě před rokem a bylo to všechno, prostě všechno růžový a všichni, kdo začali dělat reality v posledních dvou letech i v mým týmu, tak teď trošičku bojujou s tím, že se musí vlastně naučit jakoby prodávat tu zakázku, dělat to všechno jakoby líp a víc se snažit. Všichni makléři, který už tady byli předtím ještě před covidem a teď jakoby si jenom přivydělali víc peněz, tak tím říkám jenom k tomu, jak jsme to dělávali dřív, akorát k tomu máš ještě hromadu dalších nástrojů, který si předtím neměl. No jo vlastně, vždyť to je pravda.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Tak se vrátil do normálu.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Tak se vrátil do normálu.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Ten trh předtím nebyl zdravý. Dva roky zpátky to nebylo zdravý vůbec ne.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Bylo to krásný nebe.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Jo.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Se dalo jakoby.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Jako určitě, určitě, ale přesně přinášelo to, že ty majitelé si měli tendenci to prodávat sami. Pak prostě makléři vlastně proto nemuseli tolik udělat, takže neběhlo tolik profíků po tom trhu. A teď si myslím, že se prostě uchytěj ty, který opravdu vědí, jak se to má dělat, dají tomu tu péči a ten marketing, který k tomu je prostě potřeba.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Jak vždycky se tady bavíme dlouhodobě, prostě lidi se budou muset nebo makléři se budou muset znovu naučit prodávat.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Ano.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
To je to, co vlastně doteďka nemuseli dělat. Teď co si to naučili kdysi dávno, tak se k tomu vracejí. Ti, kteří se to nenaučili, protože nastoupili v lepší době pro ně, tak se to taky nenaučej, protože tady nebudou. Pánové, díky moc za dnešní čas. Bylo to velmi zajímavé. Věřím, že se zase velmi brzy uvidíme. Zdeněk Samek M&M reality, Ondra Jaroš Jaroš∂ners.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Děkujeme za pozvání.

Zdeněk SAMEK (M&M reality holding)
Díky za pozvání.

Ondřej JAROŠ (JAROŠ&partners)
Hezký den všem.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes)
Mějte se krásně a zase někdy příště, na shledanou.